[-]
مهمان محترم به این انجمن خوش آمدید!
ورود به انجمنثبت نام در انجمن
زمان کنونی: چهارشنبه 4 مهر 1397, 7:10 قبل‏ازظهر
نام کاربری:
کلمه عبور:


موضوع قفل شده  ارسال موضوع 
حالت موضوع بندی | حالت خطی
4 رای - 5 میانگین   « آموزش نرم افزار Multimedia Builder
نویسنده متن پیام
Melika
عضو با سابقه
*
کاربر فارس وب

ارسال ها: 491
گروه کاربری: کاربر فارس وب
ثبت نام: يكشنبه 28 مرداد 1386
وضعیت: Offline

تعداد تشکرها از کاربران دیگر: 86
تشکر شده: 273 بار در 153 پست

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**

توجه !!! در صورتی که سوالی ، مشکلی ، نظری و ... در زمینه آموزش های Multimdia Builder دارید در تاپیک "[ جهت مشاهده لينك عضو شويد ! ]" مطرح نمایید به دلیل حفظ ترتیب آموزش این تاپیک در آن تاپیک در مورد سوالات و نظرات به بحث می نشینیم .

نام مقاله : آموزش نرم افزار Multimedia Builder

نرم افزار Multimedia Builder که به عنوان mmb هم خوانده می شود یک نرم افزار Windows based است برای ایجاد فایل های اجزایی و autorun CD ها . کاربرد این نرم افزار بسیار ساده می باشد به همین دلیل در بین استفاده کنندگان گسترش یافته است . شما برای استفاده از این نرم افزار احتیاج به آشنایی با زبان برنامه نویسی ندارید و لازم نیست درگیر کدنویسی برنامه ها شوید.

در این سری از آموزش ها سعی می شود تا استفاده از این نرم افزار و بهره گیری از محیط آسان آن آموزش داده شود. امیدوارم برایتان مفید باشد.

در ابتدا سعی می کنم مواردی از مزایا و قابلیت های آن را به شما معرفی کنم تا لزوم استفاده از این نرم افزار برایتان روشن وشد و بتوانید بنا بر نیاز خود از آن بهره گیرید.

و همچنین یک مثال بسیار ساده که در دیگر نرم افزار ها نیاز به صرف زمان و کد های طولانی است را برایتان می آورم.

مزایای این نرم افزار :
1.آسان برای استفاده : شما بدون آشنایی با زبان برنامه نویسی خاصی می توانید از مزایای این نرم افزار استفاده نمایید.
2.ساخت آسانautorun : یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار امکان ساخت autorun است .
3.ساخت multimedia applications در کوتاهترین زمان : امکان ساخت application دارای گرافیک ، صوت و تصویر ، فایل های mp3 ، فایل های exe و . .. با استفاده از امکانات و توانایی های آن
4.پشتیبانی از فرمت ها مختلف نرم افزارهای صوتی ، تصویری ، گرافیکی


لیست خصوصیات این نرم افزار :
- محیط Object Oriented
- محیطی با کاربری آسان
- امکان برقراری ارتباط با Flash و کنترل آن توسط Flash
- امکان ایجاد Object به آسانی
- امکان Group یا ungroup کردن Object ها
- دارای effect های خاص برای Object ها مانند Sharpen, blur , flip و امکان transparent کردن Object ها
- دارای بیش از 40 effect برای فایل های bitmap
- امکان قرار دادن آهنگ پس زمینه برای فایل ها با امکان loop کردن آن
- امکان جابه جا کردن فایل های گرافیکی از دیگر نرم افزار ها به این نرم افزار بدون نیاز به save آن ها
- دارای زبان برنامه نویسی برای عملیات های پیشرفته
- و ...


بعد از نصب و باز نمودن این برنامه محیطی مانند شکل زیر را مشاهده می نمایید :


که در آموزش های بعدی اکثر این بخش ها را بررسی می نماییم.

یک نمونه ساده برای شناخت سهولت کار در این نرم افزار :
یکی از قدرت های این نرم افزار Template ها و Wizard های توانای آن است به عنوان مثال یکی از این Template ها را اجرا می نماییم :

در این Sample در کمتر از 3 دقیقه یک MP3 Player کامل می سازیم که تمامی امکانات را دارا می باشد. خانوم کم تحمل

بعد از باز نمودن این نرم افزار گزینه ی File / New form Template …. را انتخاب می نماییم .
صفحه ای مانند شکل زیر باز می شود :




در این صفحه گزینه ی Template on your disk را انتخاب نمایید. و همچنین گزینه ی MP3 Player 1 را انتخاب نمایید. سپس دکمه ی Continue را بزنید تا به مرحله بعد بروید.



در مرحله بعد نام پروژه خود را وارد نمایید. هر نامی که می خواهید به عنوان Title در نرم افزارتان به کاربران نمایش داده شود را وارد نمایید.



و دکمه ی Next را بزنید.
سپس در صفحه ی بعد نام وب سایت را نیز وارد نمایید. سپس در صفحه ی بعد دکمه ی Finish را بزنید. حال شما یک MP3 Player کامل با تمامی امکانات داریدخانوم بلا

برای مشاهده پروژه از منوی Project گزینه Run را بزنید :



حال پروژه تان را Save نمایید در آموزش بعدی چگونگی exe کردن آن و اجرای آن بدون وابستگی به MMB را برایتان شرح می دهم .


** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**


خورشید را باور دارم حتی اگر پشت ابرها باشد...


بهترین جا برای گرفتن جواب سوال در انجمن هاست نه پیام شخصی ....

آخرین ویرایش ارسال در: جمعه 14 تير 1387 10:46 بعدازظهر توسط Melika.

پنجشنبه 6 تير 1387 12:13 قبل‏ازظهر یافتن تمام ارسال های این کاربر
تشکر شده توسط: Silence - Jtiran - parhampalang - rasti - ferry67 - farid11
نویسنده متن پیام
Melika
عضو با سابقه
*
کاربر فارس وب

ارسال ها: 491
گروه کاربری: کاربر فارس وب
ثبت نام: يكشنبه 28 مرداد 1386
وضعیت: Offline

تعداد تشکرها از کاربران دیگر: 86
تشکر شده: 273 بار در 153 پست

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**

آموزش نرم افزار Multimedia Builder - بخش دوم

در این بخش با صفحات و خصوصیات آن آشنا می شویم . امیدوارم این آموزش نیز به کارتان بیاید :

در MMB پروژه ها حاوی حداقل یک صفحه می باشند ، شما می توانید صفحات را به آن اضافه کنید و پروژه شما چند صفحه ای باشد. چون اولین بخشی که با آن در پروژه های MMB برخورد می نمایید Page ها هستند آموزش را از این بخش آغاز می نماییم .




دو نوع Page داریم که با گزینه های بالای Page قابل مشاهده هستند :
- Master Page
- Master Top Page

Master Page صفحه ای است که شما می توانید از مشخصات آن برای دیگر صفحات استفاده نمایید به عنوان مثال برای انتخاب رنگ پس زمینه تمامی صفحات شما از خاصیت Master Page استفاده نمایند این خاصیت باعث افزایش قدرت تغییر در آینده فایل شما می شود به عبارتی شما با تنظیم درست صفحاتتان و ارث بری از صفحه Master در صورت لزوم با تغییر تنها Master Page این تغییر را در دیگر صفحات لحاظ نمایید. (این قابلیت یکی از تاثیر های ملموس Object Oriented بودن محیط MMB است.)

برای اضافه یا کم کردن صفحات می توانید از منوی Page استفاده کنید. این منو دارای امکانات لازم برای صفحات است .




شرح کوتاهی از این منو :
add Page : اضافه کردن صفحه
Insert : اضافه نمودن صفحه قبل یا بعد از صفحه ای که اکنون در آن قرار دارید .
Delete Page : حذف نمودن صفحه جاری
Page Manager … : مدیریت صفحات و جابه جا کردن آن ها در صورت لزوم
Next / Previous Page : جا به جا شدن بین صفحات
Master (Top) Page : جابه جا شدن بین نوع های مختلف صفحات
Background : تنظیم Image پس زمینه و تنظیم نوع آن
Debug & Test Current Page & Check For Lost /objects : Debug و تست و بررسی Object های صفحه ی جاری
Properties : نمایش خصوصیات صفحه



تنظیمات صفحه :
برای دسترسی به خصوصیات صفحه بر روی آن دابل کلیک نمایید یا از منوی Page گزینه ی Properties را انتخاب نمایید تا صفحه زیر باز شود :



معرفی بخش های مختلف :
Label : نام صفحه می باشد که شما می توانید هر نامی که مورد نظرتان است را وارد نمایید.
Background : تنظیمات پس زمینه صفحه
From Master Page : تنظیمات پس زمینه را مشابه صفحه ی Master تعیین می نماید. در صورتی که این گزینه را انتخاب نمایید دیگر اطلاعات بخش پس زمینه غیر فعال می شود .
شما می توانید این گزینه را انتخاب نمایید یا عکس یا رنگی را برای پس زمینه انتخاب نمایید.

script : کدی که در این Page می بایست اجرا شود را می توانید وارد نمایید. زمانی که این دکمه را انتخاب نمایید صفحه ی زیر باز می شود :



این صفحه دارای دو tab می باشد یکی بخش کدهای start و یک بخش برای Exit که در هنگام شروع یا پایان صفحه این کدها اجرا می شود.
کد ها را می توانید در این بخش بنویسید و یا از طریق Wizard های آن کد ها را وارد نمایید و یا از script هایی که قبلا نوشته اید استفاده نمایید.

(script ها و استفاده از Wizard ها را در بخش های بعدی آموزش به طور کامل شرح داده خواهد شد.)


Page Transition : با این گزینه effect های موجود برای تغییر از صفحه ای به صفحه دیگر را می توانید تنظیم نمایید.

Delay : این گزینه تاخیر بیت صفحات را مشخص می نماید.

Background Music : با استفاده از این گزینه می توانید فایل صوتی که به عنوان پس زمینه پخش شود را می توانید انتخاب نمایید و حالت آن را با استفاده از Loop برای پخش مرتب صوت استفاده نمایید.


** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**


خورشید را باور دارم حتی اگر پشت ابرها باشد...


بهترین جا برای گرفتن جواب سوال در انجمن هاست نه پیام شخصی ....

آخرین ویرایش ارسال در: پنجشنبه 6 تير 1387 7:31 بعدازظهر توسط Melika.

پنجشنبه 6 تير 1387 3:15 قبل‏ازظهر یافتن تمام ارسال های این کاربر
تشکر شده توسط: Silence - Jtiran - parhampalang - rasti - ferry67 - dwmh_07
نویسنده متن پیام
Melika
عضو با سابقه
*
کاربر فارس وب

ارسال ها: 491
گروه کاربری: کاربر فارس وب
ثبت نام: يكشنبه 28 مرداد 1386
وضعیت: Offline

تعداد تشکرها از کاربران دیگر: 86
تشکر شده: 273 بار در 153 پست

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**

آموزش Multimedia Builder – بخش سوم


در ابتدا برای دانلود نرم افزار مالتی مدیا بیلدر می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید :

لینک دانلود Multimedia Builder نسخه 4.9.8 : [ جهت مشاهده لينك عضو شويد ! ]
لینک دانلود Multimedia Builder نسخه ی 4.9.7 : [ جهت مشاهده لينك عضو شويد ! ]




بررسی Object های MMB :
با استفاده از Object ها می توان در پروژه ها اطلاعات گرافیمی یا متنی را نمایش داد ، اطلاعات را جمع آوری ، محاسبه نمود یا با استفاده از آن ها تصمیم گیری نمود .
با استفاده از منوی Objects گزینه Create شما می توانید Object مورد نظر برای اضافه شدن به پروژه تان را انتخاب نمایید و یا با استفاده از منوی گرافیکی Objects Menu هر Object را انتخاب و به صفحه بیاورید .

برای آشنایی با Object ها به ترتیب (از روی منو) آن ها را شرح می دهیم تا با هر کدام ، تنظیمات و خصوصیات آن ها
آشنا شویم.

1. Text :
این Object برای نمایش متن ها و نوشته ها در پروژه استفاده می شود . زمانی را که آن را انتخاب نمایید با کنیک در صفحه کادر آن به صورت زیر باز می شود

که با Double Click بر روی آن کادر زیر باز می شود :


تنظیمات Text :
- Label : اسم منحصر بفردی که به هر Object می دهید (این مشخصه در تمامی Object ها موجود می باشد.) این اسم در تبادلات و ارتباطات بین Object های مختلف یا Script نویسی مورد استفاده قرار می گیرد.
- Hide : در صورتی که فعال باشد ، Object شما برای کاربر قابل مشاهده نمی باشد.
- Lock Position : این خاصیت Object را به حالت قفل می برد یعنی امکان جابه جایی آن را می گیرد.
- Tool tip : جمله یا راهنمایی است که هنگامی که موس روی Text قرار می گیرد نمایش داده می شود (البته برای فعال شدن آن می بایست گزینه ی Enable Actions را فعال کنید)
- کادر متن : نوشته ای که می خواهید نمایش داده شود را در این بخش می نویسید.
- Font : تنظیمات قلم نوشته را می توانید از این بخش انجام دهید.
- Fixed Width : در صورتی که فعال باشد می توانید اندازه ی کادر نوشته را تغییر دهید و حتی از متنتان کوچک تر نمایید و بخش های دیگر نوشته اتان دیده نمی شود.
- Antialias : با فعال نمودن این گزینه حالت Smooth را به لغاتتان می دهد.
- Enable Action : فعال نمودن حالت action برای Text می باشد در صورتی که آن را فعال و پنجره را OK نموده و از برنامه تان Run بگیرید می توانید ببینید که متن ساده شما اکنون به حالت انتخاب می رود و مانند لینک برخورد می کند.
- Color Interaction : این بخش دارای سه رنگ متفاوت می باشد که شامل رنگ نوشته در حالت عادی است (Normal) ، حالتی که موس روی آن قرار می گیرد (Mouse Over) و حالتی که روی آن کلیک می شود (Click)
- Align : در صورتی فعال می شود که هFixed Width انتخاب شده باشد که تنظیم نوشته می باشد و مرتب سازی آن است.
- Cursor : تغییر شکل موس می باشد در هنگامی که روی متن قرار می گیرد . شما به راحتی می توانید با انتخاب های متفاوت و حالت های مختلف شکل مکان نمایتان را تغییر دهید. حتی در حالت Custom شما می توانید طرح مورد نظرتان برای مکان نما را انتخاب نمایید . فقط فرمت عکس مورد نظرتان باید *.cur;*ani باشد .
- Action Button : با فعال کردن این گزینه ها شما می توانید کنترل نمایید که اگر بر روی نوشته کلیم شد چه عملیاتی انجام شود به عنوان مثال : می توانید موزیکی را آغاز نمایید ، به فایلی متصل شود ، ایمیلی ارسال شود ، به وب سایتی متصل گردد ، جابه جایی در صفحات (Page) های مختلف پروژه و .... انجام دهد . حتی می توانید با انتخاب Script هر Script ی که لازم داشتید بنویسید .


2. Input Text (Edit Box) :
برای وارد کردن اطلاعات توسط کاربر استفاده می شود، در صورتی که بخواهید کاربر اطلاعاتی را وارد نماید می توانید از این Object استفاده نمایید.
مجددا با دابل کلیک بر روی Object ی که بر روی Page تان انداخته اید می توانید خصوصیات آن را مشاهده نمایید.


خصوصیاتی را که قبلا در مورد آن ها صحبت کرده ایم را دیگه تکرار نمی کنم ، تا خسته کننده نشه .


- Password : در صورتی که فعال باشد ، ورودی شما به صورت ستاره کاراکتر ها را نمایش می دهد .


توجه : امنیت این ورودی ها پایین می باشد ، پیشنهاد می گردد از این طریق برای اعتبارسنجی های مهم تان استفاده ننمایید.

- Enable Menu : فعال کردن یا غیر فعال نمودن منو با کلیک راست با امکانات Copy / Paste , … است . که به راحتی شما می توانید کلیک راست را غیر فعال نمایید.
- Enable Scrolling : در صورتی که Fixed Width فعال باشد ، با فعال شدن این گزینه متنی که کاربر وارد می کند می تواند بیش از طول Input Box باشد و با Scroll می تواند به ابتدای متن برود. در صورتی که غیر فعال باشد کاربر به اندازه طول Input box می تواند اطلاعات را وارد نماید.
- border : تنظیمات border برای input box می باشد.


Output : خروجی ها ، نوع آن ها (string : رشته های کاراکتری ، integer : اعداد ، Float : اعداد اعشاری) و نام متغییری که در طول برنامه از آن استفاده می کند را مشخص می کند.
- Color : این فیلد هم برای تنظیم رنگ نوشته و پس زمینه Input Text استفاده می شود.


3. Paragraph Text :
این Object برای متن های طولانی استفاده می شود و خودش به صورت اتوماتیک Scroll را در صورتی که متن بیشتر از فضای مشخص کرده شما باشد ایجاد می کند.


مشخصه ها :
- Alignment : تنظیم نوشته های داخل Paragraph Text به صورت راست چین ، چپ پین یا وسط چین .
- Scroll Bar : شکل scroll را می توانید انتخاب نمایید البته تنها دارای 2 حالت می باشد.
- Open : شما می توانید فایل متنی که قبلا نوشته اید را با استفاده از این بخش وارد نمایید.

خسته نباشید هان؟ ، در پست های بعدی دیگر Object ها رو هم بررسی می نماییم .


** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**


خورشید را باور دارم حتی اگر پشت ابرها باشد...


بهترین جا برای گرفتن جواب سوال در انجمن هاست نه پیام شخصی ....

آخرین ویرایش ارسال در: جمعه 14 تير 1387 8:10 بعدازظهر توسط Melika.

جمعه 14 تير 1387 7:48 بعدازظهر یافتن تمام ارسال های این کاربر
تشکر شده توسط: parhampalang - Silence - ferry67
نویسنده متن پیام
Melika
عضو با سابقه
*
کاربر فارس وب

ارسال ها: 491
گروه کاربری: کاربر فارس وب
ثبت نام: يكشنبه 28 مرداد 1386
وضعیت: Offline

تعداد تشکرها از کاربران دیگر: 86
تشکر شده: 273 بار در 153 پست

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**

آموزش نرم افزار Multimedia Builder - بخش چهارم

4. Text Button :
این Object دکمه می باشد که شما می توانید از آن استفاده نمایید. دکمه ها مانند دکمه های استاندار Windows هستند.



خصوصیات :
- Style : در صورتی که button انتخاب شود به همان صورت دکمه های استاندارد Windows است ولی اگر Menu Item انتخاب شود مانند منو می شود که زمانی که موس روی آن می رود Background آن تغییر می کند و مانند منو می شود.

پیشنهاد : برای مشاهده مثال هایی از نحوه کار Button یا Menu Item دکمه یShow me … را انتخاب نمایید.


5. Bitmap Button :
این Object به شما این امکان را می دهد که دکمه هایی با تصاویر دلخواهتان ایجاد نمایید. زمانی که این Object را انتخاب می نمایید و بر روی صفحه کلیک می کنید صفحه زیر باز می شود :



خصوصیات :
- Image : عکس هایی که در حالت های مختلف یک دکمه می توانید قرار دهید را از این بخش می توانید دریافت نمایید.
* . Auto-Button : در این صورت شما تنها یک عکس که در حالت پیش فرض می باشد را می توانید انتخاب نمایید و زمانی که موس روی آن قرار می گیرد یا کلیک انجام می شود مانند دکمه های استاندار تغییرات کوچکی دارد.

توجه : از بخش Preview می توانید تغییراتی را که می دهید ملاحظه نمایید.

* در صورتی که Auto- Button را انتخاب نکنید سه محل برای عکس دارد : یک در حالت معمول دوم عکسی که وقتی موس روی آن می رود ظاهر می شود و نهایتا عکسی که زمانی که کلیک می شود نمایش می دهد.

- Transparent : امکان Transparent را با رنگ دلخواهتان می توانید داشته باشید (برای هر سه عکس)
- Library : امکان استفاده از دکمه هایی که قبلا ساخته اید یا به صورت پیش فرض به همراه MMB اضافه شده اند را انتخاب نمایید و یا دکمه ای را که ایجاد نموده اید ذخیره نمایید.
- Flip Horizontal : امکان تغییر عکس ها را به صورت 180 درجه ایجاد می کند.
- Refine Bitmaps Position : تغییر محل دکمه زمانی که موس روی آن می رود و مشخص نمودن محل دکمه را ممکن می سازد .

6 . Alpha Button :
نوع خاصی از دکمه است که با استفاده از آن می توانید دکمه هایی که در برنامه ی Real-DRAW Pro. ایجاد شده اند را استفاده نمایید این دکمه از نسخه ی 4.8.2 به Object ها اضافه شد.

7. Bitmap :
Object ی برای نمایش عکس که فرمت های BMP; JPG; GIF; PCX; PNG; TIF را قبئل می کند و دارای دو حالت است یکی نمایش معمولی عکس و دیگری استفاده از حالت Transparent ی عکس ها .



- keep Actual Image Size : این گزینه باعث شده عکس سایز اصلیش تغییر نکند یعنی اگر شما حتی آن را Resize نمایید باز هم سایز اصلی عکس تغییر نمی کند بلکه تنها فضای نمایش عکس کاهش می یابد در مقابل این خصوصیت Stretch Image to fit Window است که باعث شده عکس با سایز محدوده نمایش منطبق شده برای روشن شدن بهتر این موضوع عکس زیر را ببینید :



- Image Storage : محل ذخیره عکس را مشخص می نمایید که در خود پروژه تان باشد یا در همان محلی که آن را Brows نموده اید.
- Image / Transparent : امکان transparent عکستان را با رنگی که می خواهید می دهد.
- Image / Alpha Transparent Map : امکان transparent کردن تصویرتان را با عکس های دیگر می دهد یعنی دو عکس را با هم Transparent می نماید که تنظیمات آن در این بخش قرار دارد.
- Enable Action : امکان فعال نمودن یا غیر فعال نمودن Action را برای عکستان می دهد.

هان؟ دیگر Object ها در پست های آتی ....

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**


خورشید را باور دارم حتی اگر پشت ابرها باشد...


بهترین جا برای گرفتن جواب سوال در انجمن هاست نه پیام شخصی ....

آخرین ویرایش ارسال در: جمعه 14 تير 1387 8:00 بعدازظهر توسط Melika.

جمعه 14 تير 1387 7:57 بعدازظهر یافتن تمام ارسال های این کاربر
تشکر شده توسط: parhampalang - Silence - ferry67 - dwmh_07 - behroozkh
نویسنده متن پیام
Melika
عضو با سابقه
*
کاربر فارس وب

ارسال ها: 491
گروه کاربری: کاربر فارس وب
ثبت نام: يكشنبه 28 مرداد 1386
وضعیت: Offline

تعداد تشکرها از کاربران دیگر: 86
تشکر شده: 273 بار در 153 پست

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**

آموزش Multimedia Builder – بخش چهارم

ادامه بررسی Object های MMB - بخش چهارم :

8 . Animated GIF:
Animated Gifs ها از عکس های متداول در اینترنت است که به راحتی می توانید نمونه های زیادی از آن ها را می توانید از طریق سایت های مختلف دریافت نمایید. این Object برای استفاده از عکس های انیمیشنی gif قابل استفاده است و در script ها می توانید با 'AGifPlay', 'AGifStop'یا 'AGifReset' آن ها کنترل نمایید.

توجه : زمان Load شدن این عکس ها بیشتر از عکس های معمولی است پس از آن ها در صفحاتتان زیاد استفاده ننمایید.

زمانی که این object را انتخاب می نمایید و بر روی صفحه کلیک می نمایید، می توانید تصویر خود را انتخاب نمایید. سپس با دابل کلیک نمودن بر روی تصویر می توانید خصوصیات آن را تنظیم نمایید.


خصوصیات :
- Frames : تعداد فریم های Animated Gif شما را نشان می دهد برای اینکه به صورت انیمیشن باشد باید بیش از یک Frame باشد.
-Disposal : نحوه Optimize شدن animated gif را نشان می دهد.
- Frame Rate : سرعت نمایش فریم ها را نشان می دهد این سرعت مربوط به فریم اول است .
- Adjust : تنظیم سرعت نمایش animated gif می باشد . به عنوان مثال اگر 200% باشد 2 برابر کند تر نمایش داده می شود.

توجه نمایید : که تغییر در سرعت فریم ها همیشه نتیجه دلخواه را در بر ندارد ، به عنوان مثال سرعت فریم 10ms است شما Adjust را 50 می گذارید که در 5 ms نمایش داده شود ولی نتیجه را نمی گیرید چون زمان 5 ms زمان کافی برای نمایش نمی باشد.

- Auto Play : با فعال نمودن این گزینه عکس به محض نمایش شروع به پخش می شود در غیر اینصورت می بایست از طریق script ها آن را فعال نمایید.
- Loop : با فعال نمودن این گرینه loop برای پخش عکس فعال می شود.
- After Last Frame : این بخش تنها زمانی فعال می شود که گزینه ی loop انتخاب نشده باشد . شما می توانید بعد از نمایش عکس آن را invisible نمایید یا script خاصی را برای آن اجرا نمایید.



9 . Metafile


Windows Metafile (WMF) فرمتی است برای عکس های vector ی (مانند تصاویری که با Corel Draw ساخته می شوند) که توسط این object پشتیبانی می شود. بوسیله این Object میتوان این تصاویر را بدون از دست دادن کیفیت در پروژه تان استفاده نمایید.

محدودیتی که این Object دارد این است که این Object ها فعال نمی شوند و خصوصیاتی برای تنظیمات ندارند.
برای وارد کردن فایل ها با این فرمت :
Object مورد نظر را انتخاب نمایید، بر روی صفحه به اندازه مورد نظرتان مستطیلی رسم نمایید و فایل .wmf خود را انتخاب نمایید و سپس در صورت نیاز می توانید Resize نمایید.


10. VR Panorama:
این Object بهترین وسیله برای نمایش عکس های 360 درجه می باشد زیر امکان نمایش این عکس ها را برای ما میسر می سازد.


این Object در حالت طراحی تصویر ی به شما نشان نمی دهد بلکه مستطیلی زرد رنگ است که مشا می توانید به اندازه دلخواهتان آن را تغییر دهید.

خصوصیات :
- Advanced : در این بخش شما می توانید زاویه ی نمیش از 360 درجه را انتخاب نمایید.
- Place : با دادن اندازه ی مورد نظر خود می توانید فضای اولیه نمایش را انتخاب نمایید.

توجه : برای مشاهده تغییراتی که می دهید بر روی دکمه ی Apply کلیک کنید تا تغییرات را در بخش Preview ببینید ، موس خود را بر روی این بخش بکشید تا حرکت 360 درجه آن را مشاهده نمایید.


10. ListBox: (این Object از MMB 4.9 اضافه شده است)
این Object به منظور نمایش فایل های صوتی و تصویری شما (با فرمت های winamp *.pls, *.m3u and MMB *.m3l) در نظر گرفته شده است ولی م یتوان آن را به عنوان یک لیست باکس با قابلیت انتخاب چندتایی نیز استفاده نمود.


خصوصیات :
شما می توانید در بخش Style حالت نمایش را تنظیم نمایید
Scroll Bar : داشتن یا نداشتن Scroll
Multiselection : امکان انتخاب چند مورد از گزینه های موجود در لیست باکس با استفاده از دکمه های Shift یا Ctrl.
Client Edge : نمایش دور برای لیست باکس
Static Edge : نمایش تغییر در دور لیست باکس در حالت انتخاب و حالت عادی
Modal Frame : داشتن یا نداشتن حالت Modal برای لیست باکس
Border : داشتن یا نداشتن Border برای لیست باکس

و با استفاده از بخش Properties می توانید قابلیت های مختلف آن از جمله Drag نمودن ، امکان جستجو ، نمایش یا عدم نمایش شماره د رکنار موارد ، نمایش یا عدم نمایش زمان فایل ، و نمایش و عدم نمایش Mpeg برای گزینه ها را می توانید تنظیم نمایید

و در نهایت نیز با استفاده از گزینه های Color می توانید رنگ پس زمینه ، قلم را انتخاب نمایید.
همچینین امکان افزودن Script برایتان وجود دارد.


11 . Rectangle :


این Object که در دیگر برنامه های نیز موجود است ، برای رسم مستطیل می باشد ، شما می توانید رنگ ، خط دور آن را تغییر دهید یا آن را فعال نموده (Enable Action) و برای انتخاب آن action مورد نظر خود را بنویسسد.

12 . Circle :


این Object که در دیگر برنامه های نیز موجود است ، برای رسم دایره یا بیضی می باشد ، شما می توانید رنگ ، خط دور آن را تغییر دهید یا آن را فعال نموده (Enable Action) و برای انتخاب آن action مورد نظر خود را بنویسسد.


13. Line :

این Object که در دیگر برنامه های نیز موجود است ، برای رسم خط می باشد ، شما می توانید رنگ و محل آن را تغییر دهید ولی امکان قرار دادن script برای آن نمی باشد.


14. Polygon :


این Object که در دیگر برنامه های نیز موجود است ، برای رسم چند ضلعی می باشد ، شما می توانید رنگ ، خط دور آن را تغییر دهید یا آن را فعال نموده (Enable Action) و برای انتخاب آن action مورد نظر خود را بنویسسد.


15. Hotspot :
این Object یک شی فعال است (به این معنی که می توانید برای آن script بنویسید) . این Object یک ناحیه است که کاربر در خالت انتخاب ان یا کشیدن موس بر آن فعالیتی اجرا می شود. به عنوان مثال ناحیه ای از عکسی که اگر بر روی آن کلیک شود عکس دیگری نمایش داده می شود.
این ناحیه برای کاربر نمایش داده نمی شود بلکه تنها در حالت طراحی به صورت ناحیه ای با border خط چین نمایش داده می شود.

به عنوان مثال :
عکس زیر را داریم ، می خواهیم زمانی که به روی ماهی ها کلیک شد ، آهنگ سال نو پخش شود .


ابتدا Bitmap را انتخاب کرده و عکسمان را وارد می کنیم ، سپس Hotspot را انتخاب کرده و ناحیه مورد نظرمان (دو ماهی) را انتخاب می کنیم سپس روی ناحیه Hotspot دابل کلیک نموده و از بخش action و گزینه ی Sound Action را کاسک کرده و آهنگمان را انتخاب می کنیم . حال برنامه را اجرا و نتیجه را مشاهده می کنیم.


16 . Polygonal Hotspot :
این Object دقیقا متناظر با Hotspot است تنها به صورت چند ضلعی می توانید آن را رسم نمایید.


امیدوارم خسته نشده باشید ، چون این آموزش باز هم ادامه دارد .... مطمئن


** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**


خورشید را باور دارم حتی اگر پشت ابرها باشد...


بهترین جا برای گرفتن جواب سوال در انجمن هاست نه پیام شخصی ....

آخرین ویرایش ارسال در: يكشنبه 23 تير 1387 7:52 بعدازظهر توسط Melika.

يكشنبه 23 تير 1387 7:49 بعدازظهر یافتن تمام ارسال های این کاربر
تشکر شده توسط: parhampalang - omidsan - ferry67 - dwmh_07 - behroozkh
نویسنده متن پیام
Melika
عضو با سابقه
*
کاربر فارس وب

ارسال ها: 491
گروه کاربری: کاربر فارس وب
ثبت نام: يكشنبه 28 مرداد 1386
وضعیت: Offline

تعداد تشکرها از کاربران دیگر: 86
تشکر شده: 273 بار در 153 پست

** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**

آموزش Multimedia Builder – بخش پنجم


ادامه بررسی Object های MMB :

17. Video :
این Object امکان اضافه کردن فایل های ویدویی با فرمت های AVI, Mpeg, MOV, VideoCD را می دهد ، برای اضافه کردن فایل ویدویی کافی است این object را انتخاب کرده و روی صفحه کلیک نمایید و سپس مسیر فایل ویدیوییتان را بدهید تا فایل را وارد نماید . زمانی که فایل ویدویی را وارد می نمایید ، یک صفحه جدید باز شده که فیلم شما را پخش می کند این صفحه برای انتخاب عکسی است که به عنوان Still image شناخته می شود ، دکمه ی stop را هر زمان که خواستید بفشارید و دکمه ی OK را بزنید، حال فایل ویدوییتان با نمایش عکس انتخابیتان در صفحه نمایش داده می شود ، می توانید اندازه آن را تغییر دهید و یا آن را در صفحه جا به جا نمایید.
اگر اکنون پروژه تان را اجرا نمایید (منوی Project گزینه ی Run) می بینید که فایل شما اجرا نمی شود بلکه همان تصویر ثابت می ماند ، برای اجرای این فایل می توانید یکی از دو روش زیر را انجام دهید :

روش اول : استفاده از Wizard :
این روش یک روش بسیار آسان با نتیجه ای جالب می باشد ، کافی است بعد از ایجاد Object ویدیو آن را انتخاب نمایید و از main toolbar گزینه ی wizard را انتخاب نمایید و Insert Video Controls را انتخاب نمایید.


حال در پایین فایل ویدویتان دکمه های کنترل ویدویو از قبیل (Play , Pause , Next , Pervious , Stop ) را اضافه می نماید . حال اگر پروژه تان را اجرا نمایید با استفاده از دکمه های کنترلی می توانید فایل تان را اجرا نمایید.

توجه : تمامی دکمه های کنترلی اضافه شده را می توانید با انتخاب ، تنظیمات مورد نظر خودتان رااعمال نمایید به عنوان نمونه شکل ، رنگ و .... آن ها را تغییر دهید.



روش دوم : نوشتن Script اجرای فایل در صفحه :

برای این منظور بر روی صفحه کلیک نمایید و از منوی Page / Properties را انتخاب نمایید ، بر روی دکمه ی Script کلیک نمایید تا صفحه وارد نمودن Script با شود. سپس کد زیر را وارد نمایید :

VideoPlay("Video 1")


Video 1 نامی است که در Label فایل ویدیوی به آن داده اید.

مشخصات Video :


- Hide Still Screen : در صورتی که فعال باشد تا زمانی که نمایش فایل شروع نشود ، تصویری از ویدیو نمایش داده نمی شود و به عبارتی Still Screen نمایش داده نمی شود.
- Loop : نمایش فیلم به صورت loop .
- Sound : غیر فعال یا فعال نمودن صدای فایل ویدیویی

تذکر : در صورتی که فایل ویدویی دارای صدا باشد و در Background پروژه تان نیز صدایی در حال پخش باشد ريال در زمان اجرای فایل ویدیویی آن صدای Background حذف می شود.

- Full Screen : امکان نمایش فایل به صورت : امکان نمایش فایل به صورت Full Screen .

تذکر : در این حالت با کلیک بر روی صفحه به حالت عادی بر می گردد.

- After Video Finish : عملی که بعد از اتمام نمایش فایل انجام می شود.
- On Video Start/Stop/Finish : امکان فعال نمودن script بعد از حالت های مختلف فایل ویدیویی
- Save Still Image : امکان ذخیره کردن عکس Still Image برای استفاده های بعدی .
- Speed : در حالت عادی بر روی 1000 است می توانید برای کم و زیاد شدن سرعت پخش فایل ویدیویی آن را تغییر دهید.
- Mask : امکان قرار دادن فایل Mask برای فایل ویدیویی مانند تصویر



18. MCI :
این Object نیز برای نمایش فایل هایی با فرمت .avi استفاده می شود ، که برای اجرای آن ها می توان یا از دستورات استفاده نمود و یا اجرای آن را با باز شدن پروژه انتخاب نمود.

19. Dynamic FX :
این Object برای نمایش عکس های متحرکی مانند Plasma , Fire , Smoke , … است که می توانید استفاده نمایید . این عکس ها به صورت Run time اجرا می شوند به همین دلیل میزان فضایی که از CPU می گیرند ، زیاد می باشد.

20 . Audio Visualization (این Object از نسخه 4.9 MMB اضافه شده است.)
این Object برا ی به تصویر کشیدن صداهای موجود در صفحه است که دارای دو حالت نمایش به صورت زیر است:


تذکر : این Object از فرمت های OGG, WAV, XM, S3M, IT, MOD پشتیبانی می نماید.
تذکر : در صورتی که چندین صدا در صفحخ باشد ، این Object به درستی نمی تواند کار کند.

21 . Script :
این Object یک non Active می باشد که در زمان نمایش قابل نمایش نمی باشد بلکه تنها Script ها را در خود دارد.


- Run Script by pressing : می توانید با این گزینه فعال نمایید که با استفاده از دکمه های خاصی از کیبورد آن script فعال شود.
با استفاده از فلش کوچکی که وجود دارد می توانید دیگر دکمه ها را نیز انتخاب نمایید.



22. HTML Object :
این Object امکان نمایش صفحات وب را در پروژه تان ممکن می سازد . می توانید فضایی را مشخص نمایید و با دابل کلیک نمودن بر روس فضای می توانید خصوصیات را مشاهده نمایید و صفحه مورد نظر خود را وارد نمایید.




خصوصیات :
- Add Control Buttons : امکان اضافه کردن دکمه های Back , Pervious , Refresh برای صفحات وبی که وارد نموده اید.
- Show Status Bar : نمایش یا عدم نمایش Status Bar ، امکان تنظیم رنگ آن نیز وجوددارد.
Disable Right Click : غیر فعال نمودن کلیک راست .
Hide Border : برای تنظیم Border است.


23. Flash Object : (این Object از نسخه 4.9 MMB اضافه شده است.)
امکان اضافه کردن و استفاده از Object های فلش است . شما می توانید تمامی Object های موجود در پروژه ی mmb تان را از درون فایل فلشتان کنترل نمایید.


خصوصیات :
- Load Movie : امکان وارد کردن فایل فلش را ایجاد می کند.
- در بخش پایین ، می توانید Preview فایل فلشتان را مشاهده نمایید.
دیگر مشخصات را در Object های دیگر بررسی نموده ایم.


24. Binding Object :
این Object امکان اتصال از درون فایل های mmb به فایل های exe را می دهد به عنوان نمونه شما می توانید در فیال تان امکان ارتباط با Notepad را اضافه نمایید.

25. Plugins :
امکان اضفه کردن Plugins را به پروژه تان می دهد ، Plugin ها برنامه های کوچکی هستند که دارای خصوصیات و فعالیت های خاصی می باشند که با فرمت فایل های dll ذخیره می شوند ، مشا می توانید این Plug in ها را به پروژه تان اضافه نمایید.
بسیاری از این Plug in ها در وب سایت ها موجود می باشند که شما می توانید آن ها را دریافت و مورد استفاده قرار دهید.


خوب ، خسته نباشید Object ها به پایان رسید ، در آموزش های بعدی بخش های دیگر MMB را مورد بررسی قرار می دهیم. چه خبره؟


** این مقاله برای اولین بار در انجمن های فارس وب نوشته شده است لطفا با ذکر بدون منبع آن زحمات نویسنده را هدر ندهید**


خورشید را باور دارم حتی اگر پشت ابرها باشد...


بهترین جا برای گرفتن جواب سوال در انجمن هاست نه پیام شخصی ....
پنجشنبه 27 تير 1387 7:16 بعدازظهر یافتن تمام ارسال های این کاربر
تشکر شده توسط: parhampalang - omidsan - comedy - ferry67 - dwmh_07 - behroozkh
« قدیمی های بعدی | جدید های بعدی »
موضوع قفل شده  ارسال موضوع 

کاربران در حال بازدید از این مبحث
 1 مهمان

موضوعات مرتبط...
موضوع: نویسنده پاسخ ها: دفعات بازدید: اخرین اسال
  نرم افزار Multimedia Builder ehsan322 1 2,277 يكشنبه 3 ارديبهشت 1391 1:45 بعدازظهر
اخرین اسال: Kambiz2

نمایش نسخه قابل چاپ
ارسال مطلب به یک دوست
اشتراک در این موضوع | افزودن موضوع به لیست موضوعات مورد علاقه

پرش به انجمن: